Az állami adó- és vámhatóság az adószámot törli, ha

a) az adózó székhelyén végzett helyszíni eljárás alapján hitelt érdemlően tudomást szerez arról, hogy az adózó a székhelyén nem található;

b) az adózónak postai úton, hivatalos iratként kézbesített adóhatósági irat két egymást követő alkalommal a feladóhoz a címzett ismeretlensége miatt érkezett vissza, illetve a megfelelő levélszekrény hiánya miatt a címzett számára kézbesíthetetlennek tekinthető;

c) az adózó által a rá irányadó szabályoknak megfelelően bejelentett székhelye nem valós cím;

d) az adózó a rá irányadó szabályoknak megfelelő törvényes képviselőt az állami adó- és vámhatósághoz annak felszólítása ellenére sem jelentette be;

e)  az adózó ellenőrzése alapján hitelt érdemlően tudomást szerez arról, hogy az adózó által bejelentett törvényes képviselő nem valós személy,

f) azt a támogató az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 53/A. § (3) és (4) bekezdésében meghatározott esetben kezdeményezi,

g) az adózó az állami adó- és vámhatósághoz az általános forgalmi adóról teljesítendő összesítő nyilatkozat benyújtására vonatkozó, vagy a havi adó- és járulékbevallási kötelezettségének a törvényi határidőtől számított háromszázhatvanöt napon belül az állami adó- és vámhatóság felszólítása ellenére sem tesz eleget,

h) az adózó által bejelentett székhelyszolgáltató nem szerepel a székhelyszolgáltatók nyilvántartásában és az ilyen irányú tevékenység végzésére vonatkozó szándékát sem jelentette be, és az adózó az adóhatóság (2) bekezdés szerinti felhívása ellenére bejelentését nem vonta vissza, és nem gondoskodott másik megfelelő székhely vagy székhelyszolgáltató bejelentéséről sem.

A h) pont 2021. június 10. napjától hatályos.

(2)  Az állami adó- és vámhatóság az (1) bekezdés a), b) és h) pontja szerinti esetben az adózót az adószám törléséről szóló figyelmeztetéssel felhívja – a felhívás kézbesítésétől számított harmincnapos határidő tűzésével – a törvényes állapot helyreállítására. A határidő eredménytelen eltelte esetén az állami adó- és vámhatóság az adózó adószámát törli. Nincs helye az adószám törlésének, ha az adózó az adószám törléséről szóló határozat véglegessé válását megelőzően a törvényes állapotot helyreállította. A (2) bekezdés 2021. június 10. napjától hatályos.

(5) Az állami adó- és vámhatóság az adószám törléséről hozott határozat véglegessé válásának megállapítását követő napon

a)  a cégjegyzékbe bejegyzett adózó esetében a cégbíróság elektronikus úton történő értesítésével kezdeményezi a cég megszűntnek nyilvánítását, kivéve, ha az adózó kényszertörlés alatt áll,

b) az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő adózók esetében megkeresi az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szervet a törlés tényének és időpontjának az egyéni vállalkozók nyilvántartásába való bejegyzése érdekében,

c) a törlésről értesíti az adózó nyilvántartását vezető egyéb szervet.

(6) Az állami adó- és vámhatóság az adószám törlését elrendelő határozatot megsemmisítő határozatról és a határozat véglegessé válásának időpontjáról értesíti a cégbíróságot, az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szervet vagy az adózó nyilvántartását vezető egyéb szervet.

(7)  Az adószám törlését követően az adózó az állami adó- és vámhatósághoz benyújtott kérelmében kérheti az adószám megállapítását. Az állami adó- és vámhatóság az adószámot a kérelem benyújtása napjával abban az esetben állapítja meg, ha

a) az adószám törlésének oka már nem áll fenn,

b) az adózó teljeskörűen pótolta az adószám törlésének alapjául szolgáló mulasztását, vagy

c) a törlést az (1) bekezdés f) pontjában foglaltak szerint kezdeményező szerv hozzájárul az adószám megállapításához.

(8)  Ha az állami adó- és vámhatóság a cégbejegyzésre kötelezett adózó adószámát az (1) bekezdés c)-e) pontjában foglaltak alapján törölte, az adózó részére adószám – a (9) bekezdésben meghatározott kivétellel – nem állapítható meg.

(9) A cégbejegyzésre kötelezett adózó részére az adószám ismét megállapítható, ha az adózónál felszámolást rendeltek el. Az adószám megállapításának napja nem lehet korábbi, mint a felszámolás kezdőnapja.

Jogeset

Adózó adószám alatt, mint egyéni vállalkozó, és mint un. adószámos magánszemély is folytatott adóköteles tevékenységet, adószámát az Art. 246. § (1) bekezdés g) pontja alapján, mivel a 2018. március hónapra vonatkozó áfa összesítő nyilatkozatot a törvényi határidőtől számított 365 napon belül, az adóhatóság felszólítása ellenére, nem nyújtotta be, a 2019. szeptember 27-én kézbesített, 2019. október 15-én véglegessé vált határozattal törölték. Az adóhatóság tájékoztatta az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szervet az adószám törléséről, az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. tv. (a továbbiakban: Evectv.) 19. § (1) bekezdés e) pontjára tekintettel a jogosultság nyilvántartásból való törlésének szükségességéről. Az adószám törlése adózónak az adószámos magánszemély adóhatósági nyilvántartásából való törlésével is járt. Az október 15. és 21. közötti időszakban adózó új adószámon végezhetett adószámos magánszemélyként tevékenységet. Adózó az elmulasztott összesítő nyilatkozatot 2019. október 21-én nyújtotta be, és 2019. október 22-ével új vállalkozói adószámot váltott ki.

Adózó 2019. december 5. napján az adószám ismételt megállapítását, illetve visszaállítását kérte 2019. október 21. napjával, mert az adószám törlésére okot adó hiányosságot ezen a napon pótolta. Az elsőfokú adóhatóság mind az ismételt megállapítás-, mind a visszaállítás iránti kérelmet elutasította. Indokolása szerint adózó által alkalmazott 19T101 nyomtatványon csak abban az esetben van lehetőség az adószám ismételt megállapítására, ha az adószámot az adóhatóság a saját nyilvántartásából véglegesen még nem törölte. Az ismételt megállapításnak az is feltétele, hogy adózó pótolja az adószám törlésének alapjául szolgáló mulasztást, amire egyébként 2019. október 21-én került sor. A visszaállításnak azért is akadálya az Art. 246. § (7) bekezdése, mert az adószám visszamenő hatállyal nem adható ki, arra legkorábban a kérelem benyújtás napjával kerülhet sor, ami adózó esetében 2019. december 5. lett volna. A gazdasági tevékenység csak új adószám igénylésével folytatható. Adózó az új adószámot 2019. október 22-ével már megkapta, adószámos magánszemélyként is új adószámmal járt el.

Felperesi adózó kereseti kérelmét illetően abban a jogkérdésben kell állást foglalni, hogy megállapítható-e ismételten az egyéni vállalkozó adószáma abban az esetben, ha azt már jogerősen törölték, azaz az Art. 246. § (7) bekezdés b) pontja alapján lehet-e különbséget tenni a vállalkozói formák és adózók között. Indítványozta Alkotmánybíróság előtti eljárás kezdeményezését.

A közigazgatási perben kizárólag az adószám visszaállítása iránti felperesi kérelmet elutasító határozat jogszerűsége vizsgálható, magának a törlésnek a jogszerűsége nem. Az elsőfokú adóhatóság az Art. 246. § (7) bekezdés b) pontja alapján 2019. október 16-tól új adószámot adott ki adózó számára, így az egyéni vállalkozói jogalanyiság elvesztését alaptalanul kifogásolta. Egyebekben az Evectv. 3. § (3) bekezdése értelmében egy természetes személynek egyidejűleg egy egyéni vállalkozói jogviszonya állhat fenn, erre figyelemmel az új adószámot követően a régi adószám visszaállítására nincs jogszabályi lehetőség.

A Kúria döntése és jogi indokaiként előadta, hogy az Art. 246. § (5) bekezdésének b) pontja kimondja, hogy az állami adó- és vámhatóság az adószám törléséről hozott határozat véglegessé válásának megállapítását követő napon az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő adózók esetében megkeresi az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szervet a törlés tényének és időpontjának az egyéni vállalkozók nyilvántartásába való bejegyzése érdekében. Az Evectv. 19. § (1) bekezdésének e) pontja szerint az egyéni vállalkozói tevékenységre való jogosultság e törvény erejénél fogva megszűnik, ha az adóhatóság törölte az egyéni vállalkozó adószámát, a törlést kimondó határozat véglegessé válásának napján.

Adózó felülvizsgálati kérelmében azt sérelmezte, hogy míg az egyéni vállalkozói tevékenységre való jogosultság a törvény erejénél fogva megszűnik, és az adóhatóság értesítése alapján jogorvoslat nélkül sor kerül a törlésre, addig a gazdasági társaságok esetében a céget megszűntnek nyilvánító végzéssel szemben biztosított a fellebbezési lehetőség, illetve a cégbíróság maga is dönthet a megindított törvényességi felügyeleti eljárás megszüntetéséről. Felperes álláspontja szerint ez a különbségtétel sérti a vállalkozás szabadságát, illetve a jogorvoslathoz való jogot, a szabályokat az elsőfokú bíróság nem alkalmazhatta volna.

Az érintett rendelkezések alkalmazásához vezető történeti tényállás két önálló szakaszra bontható. Az elsőben az adóhatóság az adózó adószámát valamely törvényben meghatározott okból törli. A második szakaszban az adószám végleges törlésének konzekvenciáit vonják le az adóigazgatási eljárástól elkülönült eljárásban, az adott eljárásra irányadó ágazati szabályok szerint. Így az Evectv. alapján, a törvény erejénél fogva kerül sor az egyéni vállalkozó egyéni vállalkozói tevékenységének megszűnésére, majd hatósági eljárás eredményeként nyilvántartásból való törlésére, illetve gazdasági társaságok esetében a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásrólszóló2006. évi V. tv. alapján a cégnyilvántartásból történő törlésére.

Az eljárás első szakasza esetében az Art. 246. §-ának rendelkezései az irányadók, amelyek az adózókat egyes tételesen nevesített esetektől eltekintve egységesen kezelik. Ilyen eltérést tartalmaz a csoportos áfa alanyokra vonatkozó (4) bekezdés, az adószámban újólag sem részesíthető társasvállalkozásokra vonatkozó (8) bekezdés és a felszámolás esetén követendő eljárást szabályozó (9) bekezdés. Az eltérések az egyéni vállalkozó felperes esetében vagy nem irányadók, vagy éppen a felperesi adózó által vitatott Evectv. alkalmazásához vezetnek. Az adószám visszaállítása/megállapítása esetében – a (8) bekezdést meghaladóan – az Art. 246. §-a nem tesz különbséget az egyes adózók között.

Amennyiben az eljárás első szakaszában az adószám törlésére irányuló határozat véglegessé válik, a törléssel járó jogkövetkezmények alól csak abban az esetben mentesülhet az adózó, ha az adóhatóság az adószám törléséről szóló határozatát visszavonta, megsemmisítette, vagy a bíróság hatályon kívül helyezte. Egyebekben maga az Art. 246. § (2) bekezdése is tartalmaz egy általános, minden adózó részére – így az egyéni vállalkozók számára is – biztosított kimentési lehetőséget, amikor arról rendelkezik, hogy nincs helye az adószám törlésének, ha az adózó az adószám törléséről szóló határozat véglegessé válását megelőzően a törvényes állapotot helyreállította. Az adószámot törlő határozat véglegessé válását követően az adóhatóságnak az Art. 246. § (5) bekezdése alapján törvényi kötelezettsége, hogy a határozat véglegessé válásának megállapítását követő napon értesítse a cégbíróságot, az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szervezetet, illetve az adózó nyilvántartását vezető egyéb szervet a törlésről. Az adóhatóság eljárási jogosultsága itt lezárul.

Az eljárás következő szakaszában mutatkozik alapvető különbség a jogorvoslathoz való jog érvényesülése kapcsán az egyéni vállalkozók, és a társasvállalkozások között. Ezekre az eljárási cselekményekre azonban az adóhatóságnak – az előzőekben jelzett, a második szakaszt megindító értesítésen túl – semmiféle ráhatása nincs, azokról nem rendelkezhet, ezekben a kérdésekben nem hozhat semmilyen döntést. Így ezekben a kérdésekben adóigazgatási eljárásra tartozó közigazgatási cselekmény bírósági jogorvoslata kapcsán a bíróság sem foglalhat állást.

Adózó valójában ezen második szakasz bekövetkezésének módját kifogásolta, amikor arra hivatkozott, hogy a jogalkotó eltérő szabályrendszert alakított ki az egyéni vállalkozások és a társas vállalkozások megszűnése tekintetében. A Kúria azonban ismételten kiemeli, hogy az elsőfokú bíróságnak abban a kérdésben kellett dönteni, hogy a felperes adózó adószámának ismételt megállapítására, illetve korábbi adószámának visszaállítására irányuló kérelmét elutasító elsőfokú döntést helybenhagyó másodfokú alperesi határozat jogszerű-e. A bírósági jogorvoslatnak tehát nem csak a korábbi, adószám törlését elrendelő végleges határozat jogszerűségének vizsgálata, de az adószám törlése jogkövetkezményeit megállapító, adójogi jogszabályokon túli, az egyes vállalkozási formák megszűnését szabályozó joganyag sem képezte tárgyát, így az Evectv. 19. § (1) bekezdés e) pontja sem. Ezen jogszabályhely alkalmazásának mikéntje az egyéni vállalkozói tevékenységgel kapcsolatos ügyekben eljáró, Kormány által rendeletben kijelölt szerv által megvalósított közigazgatási cselekmény kapcsán vitatható. Mivel nem lehet a jelen bírósági jogorvoslatnak és így a felülvizsgálati eljárásnak a tárgya, a Kúria nem vehette figyelembe, nem elemezhette az alperesi ellenkérelemnek az egyéni vállalkozók és társasvállalkozások adószám törlését követő, hatósági/bírósági nyilvántartásból való törlésére vonatkozó előadását. A Kúria itt utal arra, hogy az Evectv. 19. §-át mind az alperesi adóhatóság, mind az elsőfokú bíróság arra a tényszerű összefüggésre tekintettel hívta fel, miszerint az adószám végleges törlésével a törvény erejénél fogva megszűnt adózó egyéni vállalkozói tevékenységre való jogosultsága, így a megszűnt tevékenységhez tartozó korábbi adószámon már nem folytathat vállalkozói tevékenységet.

Az adóigazgatási eljárásra irányadó Art. 37. § (5) bekezdése az adózók nyilvántartásba vétele kapcsán kifejezett, az Evactv.-re utaló szabályt tartalmaz. Annak alapján az Evactv. szerinti egyéni vállalkozói nyilvántartásban szereplő természetes személy az egyéni vállalkozói tevékenységre való jogosultsága megszűnését követően, tevékenységének az Szja tv. szerinti egyéni vállalkozóként vagy adószámmal rendelkező természetes személyként történő folytatása során, az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló törvény szerint újabb bejelentést tesz, akkor az állami adó- és vámhatóság hivatalból másik adószámot állapít meg részére, amelyről értesíti az adózót. Az állami adó- és vámhatóság a bejelentés időpontjától ezen másik adószámon tartja nyilván az adózót. Az Art. ezen szabálya fordítja át az adóigazgatási eljárás számára az Evactv. 3. § (3) bekezdésének azon rendelkezését, mely szerint egy természetes személynek egyidejűleg egy egyéni vállalkozói jogviszonya állhat fenn. A szabályozás következtében nem sértett jogszabályt az elsőfokú bíróság akkor, amikor a régi adószám visszaállításának korlátját látta abban, hogy a felperes időközben már új egyéni vállalkozói adószámot kapott.

A rendelkezésre álló iratok alapján a Kúria tényként állapította meg, hogy a felperes adószámát törlő elsőfokú határozat 2019. október 15-én véglegessé vált. A törlésre okot adó hiányt felperes 2019. október 21-én pótolta. A hiány pótlása nem csupán az adószámot törlő adóhatósági határozat visszavonásával – Art. 246. § (2) bekezdés utolsó mondat: Nincs helye az adószám törlésének, ha az adózó az adószám törléséről szóló határozat véglegessé válását megelőzően a törvényes állapotot helyreállította. -, hanem az új adószám kiadásával is összefüggésben áll. Az Art. 246. § (7) bekezdés b) pontja szerint ugyanis az adószám törlését követően az adózó az állami adó- és vámhatóság az adószámot a kérelem benyújtása napjával abban az esetben állapítja meg, ha az adózó teljeskörűen pótolta az adószám törlésének alapjául szolgáló mulasztását. Az Art. ezen rendelkezése sem az eredeti adószám visszaállítását/megállapítását, hanem a korábbi adószám végleges törlését követően egy újabb adószám kiadását teszi lehetővé. Helytállóan állapította meg az elsőfokú bíróság, hogy felperes esetében a perbeli tényállás mellett nem kerülhetett sor a korábbi, törölt adószám visszaállítására/megállapítására.

Egyéni vállalkozó adózó esetében az adószám visszaállítására az adózó kérelmére csak az adószámot törlő határozat véglegessé válása előtt kerülhet sor. Egyéb esetben az egyéni vállalkozó adózó a törléssel járó jogkövetkezmények alól csak abban az esetben mentesülhet, ha az adószám törléséről szóló határozatot az adóhatóság visszavonta, megsemmisítette, vagy a bíróság hatályon kívül helyezte. (Kúria Kfv. 35.062/2021/9.)

The post Adószám törlése appeared first on Adó Online.