Jelen cikk az ellenőrzésre vonatkozó legfontosabb, az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvényben (hivatalos magyar rövidítése: Air.) (Act CLI of 2017 on Tax Administration and the Regulation of Tax Administration, angol rövidítése: TAR) rögzített szabályok összefoglalásán keresztül ismerteti az adóhatóságok által végzett vizsgálatok angol nyelvű terminológiáját, csak néhány helyen tér ki az angol nyelvterületen használt fogalmak magyarra fordítására. A cikk célja a magyar adójogi jogintézmények angol nyelvű megfelelőinek bemutatása, nem az ellenőrzésre vonatkozó szabályok részletekbe menő ismertetése. A jogrendszerek és az egyes országok nemzeti joga közti különbségek miatt – fordítás készítésekor vagy szakmai beszélgetés során – több fogalom esetében kiegészítő magyarázat hozzáfűzésére lehet szükség.

A szinonimaként használatos ellenőrzés végzése, ellenőrzés lefolytatása fordulatokra angolul a to perform an audit, a to conduct an audit vagy a to carry out an audit kifejezések használandók. Az ellenőrzés és a vizsgálat szavakat gyakran használják egymás szinonimájaként, ezek angol megfelelője lehet az audit, examination vagy az inspection, investigation szó, de mindenképpen figyelni kell a szövegkörnyezetre és az angol nyelvben állandósult szókapcsolatokra.

A magyar adójog az adóigazgatási eljárásban végzett ellenőrzések között megkülönbözteti az adóellenőrzést (tax audit), a jogkövetési vizsgálatot (legal compliance verification) és az ismételt ellenőrzést (repeated audit). Ha ez utóbbi keretében az elsőfokú adóhatóság a korábbi ellenőrzés megállapításának végrehajtását vizsgálja, akkor utóellenőrzésről (follow-up audit) beszélünk. Az adóhatóságnak lehetősége van arra, hogy az adózó által igényelt költségvetési támogatást (central subsidy), adó-visszatérítést (tax refund), adó-visszaigénylést (tax claim applied for) a bevallási időszak ellenőrzéssel történt lezárásának hatályával a kiutalást megelőzően is vizsgálja. Ezt nevezi a szakma kiutalás előtti ellenőrzésnek, amit az audit before disbursement vagy audit before allotment kifejezéssel lehet fordítani, de a szavak mögötti tartalom pontos visszaadásához mindenképpen bővebb magyarázat, körülírás szükséges. A magyar jogban létezik még központosított ellenőrzés (centralised audit), felülellenőrzés (revision audit) és meghatározott esetben új eljárás (new procedure) vagy kiegészítő ellenőrzés (additional audit) lefolytatására is sor kerülhet. Felülellenőrzést – többek között – az adó megállapítását befolyásoló új tény, körülmény, adat, bizonyíték (new fact, circumstance, data or evidence affecting the tax assessment) felmerülése esetén lehet végezni.

Az eltérő jogszabályi háttérből adódóan angol nyelvterületen és/vagy más országok angol nyelven elérhető adóigazgatási szabályai között találkozhatunk – az ellenőrzés módjára utaló – comprehensive audit (átfogó ellenőrzés), mail audit (személyes találkozás nélkül végzett ellenőrzés), office audit (az adóhatóság hivatalos helyiségében végzett ellenőrzés), field audit (helyszíni ellenőrzés), desk audit fogalmakkal is. Ez utóbbi kifejezés kezd a magyar terminológiában is meghonosodni.

Kérjük, segítse munkánkat egy rövid kérdőív kitöltésével! Podcastokkal kapcsolatos médiafogyasztási szokásaira vagyunk kíváncsiak. A kitöltés mindössze fél percbe kerül, számunkra viszont nagyon fontos információkat ad.

Szakmai videóink és podcastjaink már Youtubon is elérhetőek. Kövessen bennünket, iratkozzon fel csatornánkra!

A csalás elleni küzdelemhez (combating fraud) kapcsolódóan meg kell említeni az Európai Unió tagállamai között a hozzáadottérték-adó területén történő közigazgatási együttműködés keretében végzett ellenőrzést (audit carried out within the frameworks of administrative cooperation between the Member States of the European Union in the field of value added tax), amely során a megkereső hatóság tisztviselői (officials of the authority that has a request to it) és a megkeresett hatóság tisztviselői (officials of the authority requested) működnek együtt. A megkereső hatóság tisztviselője részére vagy az aktív közreműködés (active assistance) vagy a konzultációs célú jelenlét (presence for consultation purposes) lehetősége biztosított.

Adóigazgatási eljárásban az állami adó- és vámhatóság (state tax and customs authority), azaz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, NAV (National Tax and Customs Administration, NTCA) és az önkormányzati adóhatóság (municipal tax authority) végezhet ellenőrzést.

Az ellenőrzések elrendelésére jogosult személy lehet az Állami Számvevőszék elnöke (President of the State Audit Office), a NAV-ot irányító miniszter (minister governing the state tax and customs authority), az önkormányzat képviselő-testülete (municipal council), a megyei önkormányzat képviselő-testülete (council of the county municipality), az adópolitikáért felelős miniszter (minister responsible for taxation policies) és az állami adó- és vámhatóság vezetője (head of the state tax and customs authority). Ez utóbbi személy pozíciójának hivatalos megnevezése 2022. augusztus 1-től nem a NAV vezetője, hanem a NAV elnöke (President of the NTCA).

A kötelező ellenőrzések (mandatory audits) mellett célzott kiválasztási rendszerek alkalmazásával (using targeted selection systems), valamint egyedi kockázatelemzési eljárás eredményeként (as a result of an individual risk analysis procedure) történik az adózók ellenőrzésre történő kiválasztása (selection for audit).

Az ellenőrzést a hatóság részéről az adóellenőrök (tax auditors) végzik, de a vizsgált adózó oldaláról is elvárt az aktív részvétel. Az adózón kívül közreműködhet a képviselője (representative), a megbízottja (agent) vagy a foglalkoztatottja (employee). Bizonyos esetekben hatósági tanút (official witness) vagy szakértőt (expert) is bevonhat az adóhatóság. Szakértőként – meghatározott esetekben – a kutatás-fejlesztési tevékenység minősítésével összefüggő eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv (the body competent for the assessment of research and development activities), bejegyzett könyvvizsgáló (independent certified auditor), adótanácsadó (tax adviser), adószakértő (tax consultant), vagy okleveles adószakértő (certified tax consultant) vehető igénybe. Elsősorban az ellenőrzés lefolytatásának határidejét (time limit for conducting the audit) befolyásoló körülmény lehet az, ha az vizsgálat alá vont adózó speciális adózói körbe tartozik, így például ha kockázatos adózó (unreliable taxpayer), a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók (largest taxpayers) közé tartozik, csoportos adóalany (a member of group taxation schemes), áfa-regisztrált adóalany (taxable person registered for VAT purposes), cégbejegyzésre nem kötelezett adózó (taxable entity not obliged to company registration) vagy megbízható adózó (reliable taxpayer).

Az ellenőrzés határidejének számításakor meghatározott dokumentumok – megbízólevél (ld. alább), értesítés (notice, notification) – kézbesítésének (delivery), átadásának (handing), bemutatásának (presentation), tárhelyen történő elhelyezésének (placement on a memory space) lehet jelentősége. A megbízólevél fordítható a credentials, letter of authorization kifejezésekkel, de mivel az ellenőrzés lefolytatására való felhatalmazást tartalmazó dokumentum elnevezése, tartalma és joghatása országonként eltérő, ezért magyarázatra szorulhatnak ezek a kifejezések. A letter of authorization kifejezéssel különösen óvatosan kell bánni, főleg, ha a szövegben a „meghatalmazás” angol nyelvű megfelelőjét is meg kell adni. Az ellenőrzési határidő indokolt esetben meghosszabbítható (may be extended). A határidő hosszabbítására okot adó körülmény lehet például a megjelenési kötelezettség elmulasztása (failing to comply with the obligation to appear), az együttműködési kötelezettség megsértése (failing to comply with the obligation to cooperate), ha az iratok hiányosak vagy rendezetlenek (documents are incomplete or unorganised), ha a nyilvántartások pontatlanok vagy hiányosak (records are inaccurate or deficient) és így az adókötelezettség megállapítására alkalmatlanok (are not suitable for the assessment of the tax liability).

Az ellenőrzés során az adózónak joga van – többek között – észrevételt tenni (to make observations, to make comments), bizonyítási indítványokat előterjeszteni (to offer evidence), meghatározott esetben kifogással fordulhat a felettes szervhez (may lodge a complaint with the superior body). Az adóhatóság a tényállás tisztázása során (in the course of clarifying the facts) az adózó javára szolgáló tényeket (facts in support of the taxable entity) is köteles feltárni.

A természetes személy adózónak, ha becslés (estimation) alkalmazására kerül sor, az adóalap megállapítása szempontjából lényeges vagyoni, jövedelmi és egyéb körülményeire (property, revenue and other circumstances that are important for the assessment of the taxable amount) vonatkozó teljességi nyilatkozatot (declaration of completeness) kell tennie. Az adózó a nyilatkozattételt megtagadhatja (may refuse to make a declaration).

Ellenőrzés során sor kerülhet próbavásárlásra (purchase), mintavételre (sampling), helyszín, helyiség, jármű átvizsgálására (inspection of site, premises or vehicle), rakomány ellenőrzésére (checking of cargo), vagy akár kényszerítő eszközök alkalmazására (using the coercive means) is. Az átvizsgálás során talált, tárgyi bizonyítási eszköznek (material proof) minősülő dolog lefoglalható (may be seized), a szállítóeszközön a termék azonosságának biztosítása érdekében hatósági zár (official seal) helyezhető el.

Az ellenőrzés a jegyzőkönyv (minutes, protocol) átadásával fejeződik be. Az ellenőrzést lezáró dokumentumot egyes országokban report-nak is nevezik. Az ellenőrzés során tett megállapításokkal szemben az adózók jogorvoslattal (legal remedy) élhetnek. A jogkövetkezmények (legal consequences) közül az adóbírság (tax penalty), a jogorvoslati eljárások közül pedig a fellebbezési eljárás (appeal procedure), a felügyeleti eljárás (judicial review procedure) és a közigazgatási per (administrative proceedings) emelendő ki.

The post Az adóellenőrzések fontos kifejezései angolul appeared first on Adó Online.