A közleményben felidézték, a kormány 2023 elején fogadta el a közbeszerzések versenyszintjének növelését célzó intézkedések 2023-2026 évi cselekvési tervét, amelynek egyik fő célja, hogy jelentősen csökkenjen az egyajánlatos közbeszerzések aránya Magyarországon, ezzel pedig eleget tegyen az Európai Bizottságnak tett vállalásainak is.

A kormány a cselekvési terv felülvizsgálatáról szóló kormányhatározatban a GVH elnökét kérte fel, hogy gondoskodjon három ágazati vizsgálat lefolytatásáról az egyajánlatos közbeszerzések okainak feltárására.

A nemzeti versenyhatóság elsőként – 2024. december 19-én – az orvosi felszerelések piacán zárta le gyorsított ágazati vizsgálatát, amelyben kiemelten fókuszáltak a képalkotó, azaz az MR, a CT, az UH és a radiológiai berendezések beszerzésére. A hatóság a második gyorsított ágazati vizsgálatot 2025. március elején kezdte meg a személygépjárművek és haszongépjárművek beszerzésének hazai közbeszerzési piacán – emlékeztettek a közleményben.

Ismertették, hogy a vizsgálat során a versenyhatóság előzetes értesítés nélküli helyszíni kutatásokat végzett a személygépjárművek és haszongépjárművek hazai értékesítési piacának nagyobb szereplőinél. Emellett írásbeli adatkérésre kötelezett nagyszámú hazai, gépjárművek importálásával vagy forgalmazásával foglalkozó vállalkozást, ezek ágazati érdekképviseleti szervezetét, valamint számos hazai gépjármű köz- és magánbeszerzőt. A GVH megkereste továbbá a Közbeszerzési Hatóságot, valamint összesítette az érintett piacra vonatkozó tagállami elemzéseket és joggyakorlatot.

A GVH megállapította, hogy az ajánlatkérők a gépjármű-beszerzéseik során jellemzően törekednek a lehető legmagasabb ajánlatszám biztosítására, így elsősorban az előzetes piaci konzultáció lefolytatására, illetve a túlzottan szűk paramétereket tartalmazó műszaki specifikációk elkerülésére. Megállapítható továbbá, hogy – valószínűsíthetően ezzel összefüggésben – az egyajánlatos közbeszerzések száma az érintett időszakban folyamatosan csökkent 2021 és 2023 között – emelték ki.

A közlemény szerint kiderült az is, hogy az érintett piacon a vizsgált időszakban előfordultak olyan időleges tényezők – így a gépjármű-gyártási és szállítási láncok koronavírus-járványt követő zavarai – amelyek a beszerzések során csökkenést idézhettek elő az ajánlatok számában, így akár egyajánlatos tendernyerésekhez is vezethettek.

A vizsgálati eredmények alapján elmondható az is, hogy a kínálati oldalról jelentős további tartalékok csatornázhatók be a gépjármű-közbeszerzések körébe. A kereskedők nagyobb része ugyanis – elsősorban a magánszektor erős felvevőpiaca, illetve a magánértékesítés és a közbeszerzés gyakorlatának jelentős eltérései miatt – jelenleg saját elhatározásából távol marad a tenderektől.

A GVH szakértői elsősorban az ajánlatkérők számára fogalmaztak meg javaslatokat az egyajánlatos közbeszerzések számának további csökkentése, illetve a piaci verseny fokozása érdekében. A gyorsított ágazati vizsgálat eredményei alapján készült jelentéstervezetet a GVH nyilvános társadalmi konzultációra bocsátotta honlapján. A piaci szereplők egy hónapig, 2025. június 6-ig tehetnek írásban észrevételeket – tájékoztatott a GVH.

(MTI)