A Netrisk Magyarország online biztosításközvetítő MTI-nek küldött közleménye szerint majdnem 120 ezer utasbiztosítást kötöttek január eleje és május között, ami 9,1 százalékos emelkedés az előző év azonos időszakához képest. Az utasbiztosítások átlagdíja közel 10 500 forint volt idén január és május között, szemben az egy évvel korábbi valamivel 10 ezer forint alatti összeggel, vagyis a drágulás kevesebb mint 6 százalékot tett ki. Júniusban pedig közel 12 ezer forint volt az átlagdíj – közölték.

A cég szerint 2025-ben is bővülés várható az utazásoknál és az utasbiztosításoknál, ám a növekedés lassabb a koronavírust követő évek visszapattanásánál. A digitalizáció további térnyerésével az átlagnál nagyobb bővülés várható az online kötött biztosítások számában.

Kitértek arra, hogy az utasbiztosítások közel felénél repülővel utaznak az érintettek. A légitársaságok által nyújtott kártérítések mellett fontos szerepük van az utasbiztosításoknak: ezek jelenthetnek ugyanis extra védelmet az egyre szaporodó járatkésési és járatlemondási esetekre. Az utasbiztosítások a biztosító által megadott mértékű járatkésések esetén térítenek, így minden esetben javasolt utasbiztosítást kötni. A légijárat késésekre fizethető biztosítási összegek jelenleg 4 óra késésnél 15-50 ezer forint, 6 óra késésnél 20-120 ezer forint, 12 óra késésnél pedig akár 120 ezer forint. Ezért érdemes alaposan összevetni a különböző utasbiztosításokat, ugyanis jelentős eltérések vannak nemcsak a térített összegekben, hanem a kárrendezés módjában is.

A közlemény szerint az elmúlt időszak geopolitikai eseményei – például a közel-keleti konfliktusok vagy az Ukrajnát érintő légtérzárak – új kihívások elé állították az utasbiztosítókat is. Bár sokan nem tudják, a biztosítási feltételek alapján nem szükséges hivatalos háborús állapot ahhoz, hogy a biztosító kizárja a térítést. Már az is elég, ha katonai erő alkalmazásával hozható összefüggésbe. Ez nemcsak a törölt vagy jelentősen késő járatokra vonatkozik, hanem minden más kárra is: poggyászkésés, extra szállásköltségek, egyéb felmerülő kiadások. A biztosítók egybehangzó álláspontja szerint minden kárigényt egyedileg bírálnak el, így ügyfeleknek érdemes benyújtani a kérelmet.

(MTI)