Az új szabályozás tervezete a PSD2-höz képest számos újítást vezet be.
Míg a PSD2 egyetlen irányelvként szabályozta a pénzforgalmi szolgáltatásokat, addig a PSD3 és a PSR kettéválasztja a szabályozást: a PSD3 irányelvként a tagállamok nemzeti jogába történő átültetést igényel, míg a PSR rendeletként közvetlenül alkalmazandó, amely növeli a jogharmonizációt, egyben csökkenti a tagállami szintű értelmezésbeli különbségeket.
Fontos, hogy a korábbi szabályozásban a pénzforgalmi szolgáltatások (mint például a fizetéskezdeményezési és számlainformációs szolgáltatások) és az elektronikuspénz-szolgáltatások külön irányelvekben (PSD2 és EMD2) szerepeltek, a PSD3 és a PSR azonban egyetlen jogszabályi keretbe integrálja e rendelkezéseket.
A fentiek további indokául szolgált, hogy az elektronikuspénz-szolgáltatásokra és a pénzforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó elkülönült szabályozás gyakorlati problémákat okozott, mivel a két szolgáltatástípus közötti határvonalak elmosódtak. Az egységes szabályozás bevezetése azonban lényegesen csökkenti a jogi bizonytalanságot.
A PSD3 – a korábbi szabályozással összhangban – a pénzforgalmi szolgáltatások körébe sorolja a fizetési számlák vezetését, a különböző fizetési műveletek – például átutalások, beszedések és kártyás tranzakciók – végrehajtását, a készpénz-helyettesítő fizetési eszközök kibocsátását, valamint a fizetési műveletek elfogadását. Továbbra is ide tartoznak a készpénzátutalási műveletek, a fizetéskezdeményezési szolgáltatások és a számlainformációs szolgáltatások.
Az elektronikuspénz-szolgáltatások terén a PSD3 lényeges újítása a korábbi szabályozáshoz képest, hogy kifejezetten definiálja ezen szolgáltatásokat (ezek az alábbiak: elektronikus pénz kibocsátása, az elektronikus pénzegységeket tartalmazó fizetési számlák vezetése, valamint az elektronikus pénzegységek átutalása).
A PSD3 tovább bővíti az erős ügyfél-hitelesítés (Strong Customer Authentication, SCA) alkalmazásának körét, amelynek eredményként az új előírások jobban igazodnak a legmodernebb digitális biztonsági megoldásokhoz, például a biometrikus azonosításhoz vagy az eszközalapú hitelesítési rendszerekhez.
Ezen túlmenően az új szabályozás fokozott együttműködést ír elő a pénzforgalmi szolgáltatók között a csalásmegelőzési információk megosztása terén. A piaci szereplők számára kötelezővé válik például az adatcsere olyan esetekben, amikor egy szolgáltató csalásgyanús tranzakciót észlel, így csökkentve a pénzügyi bűncselekmények kockázatát az egész uniós piacon. A PSD3 emellett kiterjesztett visszatérítési jogosítványokat tartalmaz a csalások áldozatai számára, lehetőséget biztosítva arra, hogy a megtévesztett ügyfelek a vitás esetekben gyorsabb és hatékonyabb jogorvoslathoz jussanak.
Végezetül, a PSD3 lényeges átmeneti rendelkezést tartalmaz a már kiadott pénzforgalmi-, illetőleg elektronikuspénz-szolgáltatásokra vonatkozó tevékenységi engedélyek vonatkozásában, ugyanis az ún.: „újbóli kérelmezési folyamat” továbbra is része a szabályanyagnak. Az eredeti javaslat szerint a jelenleg engedéllyel rendelkező pénzforgalmi szolgáltatóknak és elektronikuspénz kibocsátóknak az új szabályozás hatálybalépésétől számított 24 hónapon belül meg kell felelniük a frissített szabályozási követelményeknek, amelyet a felügyeleti hatóságukhoz benyújtott, megfelelő dokumentumok alapján kell igazolniuk. Az Európai Parlament pragmatikus álláspontot képvisel a kérdésben, hangsúlyozva, hogy a felügyeleti hatóságoknak csak az új szabályozás alapján újonnan előírt adatokat és dokumentációt kell kérniük. A Parlament álláspontja emellett lehetőséget teremt az átmeneti időszak meghosszabbítására, amit az iparág pozitívan fogadott, azonban mindezen kiigazítás ellenére a megfelelésre vonatkozó dokumentáció felügyeletet ellátó hatóság részére történő benyújtásának általános kötelezettsége az átmeneti rendelkezések között (44.-45. cikk) lényegében változatlan maradt.
A PSD3 és a PSR várható ütemezése jelenleg a következőképpen alakul:
A szabályanyag végleges elfogadása 2026 során várható. A PSD3 az ezt követő 18 hónapos átültetési időszak lejárta után lép hatályba, várhatóan 2027 folyamán. Ezzel szemben a Payment Services Regulation (PSR) – mint rendelet az elfogadását követően közvetlenül alkalmazandóvá válik az EU tagállamokban.
Hagyj üzenetet