A sorozat előző részeit itt olvashatja.
Kapcsolt vállalkozások meghatározása
Lengyelország a kapcsolt vállalkozások meghatározását elsősorban a tulajdonosi részesedés alapján végzi. Míg Magyarországon a többségi (50% feletti) tulajdonosi kapcsolat az irányadó küszöb, Lengyelországban a 25%-os közvetlen vagy közvetett tulajdoni hányad már kapcsolt státuszt eredményez. Ezen kívül a vállalat irányításában való részvétel vagy a közeli hozzátartozói viszony is kapcsolt státuszt hozhat létre, tulajdonosi kapcsolat nélkül is.
Dokumentációs követelmények
Lengyelországban a transzferár dokumentációs kötelezettség tranzakció típusától függően eltérő küszöbértékekhez kötött:
árupiaci és pénzügyi tranzakciók esetén 10 millió PLN (kb. 2,3 millió EUR),
szolgáltatási és egyéb tranzakcióknál 2 millió PLN (kb. 460 ezer EUR) felett kötelező a dokumentáció készítése.
Ezen felül különleges szabályok vonatkoznak az adóparadicsomokban működő partnerekkel folytatott ügyletekre, ahol már alacsonyabb küszöbértékek érvényesek. A lengyel szabályozás emellett előírja egy különálló Transzferár-információs (TPR) dokumentáció elkészítését is.
A szabályozás a következő safe harbor szabályokat határozza meg:
Alacsony hozzáadott értékű szolgáltatások esetében:
Szolgáltatásnyújtás esetén: a költségek 5%-ának megfelelő haszonkulcs alkalmazható.
Szolgáltatásvásárlás esetén: a költségek 5%-ának megfelelő haszonkulcs alkalmazható.
Pénzügyi tranzakciók esetében:
Kölcsön nyújtása esetén a minimális kamatráta: 2,20%
Kölcsön felvétele esetén a maximális kamatráta: 3,10%
Ezenkívül a vállalat mérete alapján bizonyos esetekben mentesülhetnek az adózók a transzferár-elemzés kötelezettsége alól. A mikrovállalkozások és a kisvállalkozások egyszerűsített dokumentációt készíthetnek, elemzés nélkül.
A fentiek alapján jól látható, hogy a magyar és a lengyel dokumentációs követelmények jelentős térnek el, több ponton akár ellentétes megközelítést is alkalmazva.
Határidők és benyújtási szabályok
Lengyelországban a Local File elkészítésének határideje a tárgyév végét követő 10 hónap, míg a TPR-nyilatkozat benyújtásának határideje 11 hónap. A Master File elkészítési határideje 12 hónap a csoport pénzügyi évének végét követően.
Lengyelországban sem kell a dokumentációt automatikusan benyújtani.
Nyelvi követelmények
Lengyelországban a dokumentáció alapvetően lengyel nyelven készítendő, a Master File azonban elfogadható angol nyelven is.
APA – Előzetes ármegállapítási megállapodás
Lengyelországban is elérhető az APA-eljárás egyoldalú, kétoldalú vagy többoldalú formában. Az APA díja a tranzakció értékének 1%-a, de minimum 5 000 PLN és maximum 200 000 PLN (kb. 1 150–46 000 EUR) között mozog. Az APA időtartama legfeljebb 5 év. E tekintetben tehát nagy különbség fedezhető fel a hazai fixdíjas gyakorlattal szemben.
Adóhatósági gyakorlat
Lengyelországban a transzferárazás kiemelt fókuszterület az adóhatóság számára, különös tekintettel a TPR-nyilatkozatok alapján indított ellenőrzésekre. A lengyel hatóságok jellemzően a QTPA, TP Catalyst, illetve a Bloomberg Professional adatbázisokat használják. Az összehasonlíthatóságra vonatkozó elvárások tekintetében az adóhatóság a helyi összehasonlítható vállalkozásokat előnyben részesíti.
A szokásos piaci ár megsértése esetén a meg nem fizetett adóra 10%-os bírságot szabnak ki.
Amennyiben az adókülönbözet meghaladja a 15,000,000 PLN-t (kb. 3,500,000 EUR), vagy a Local File-t nem készítette el az adózó, a bírság mértéke 20%-ra emelkedik. Ha mindkét körülmény fennáll, a bírság mértéke 30%.
Hibás benyújtás, be nem nyújtott nyilatkozatok vagy TPR hiánya esetén akár napi 720-szoros alapkamat bírság is kiszabható. A TPR késedelmes benyújtása vagy a transzferár-dokumentáció késedelmes elkészítése napi 240-szeres egységnyi bírságot vonhat maga után.
ECOVIS PL – 2024 VISSZATEKINTÉS
Alábbiakban összefoglaljuk lengyel irodánk 2024-es évi tapasztalatait:
2024-ben nem történt jelentős változás a transzferárak dokumentálására és jelentésére vonatkozó előírásokban.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lettek volna változások – 2024-ben több egyszerűsítés is bevezetésre került a transzferár dokumentációval kapcsolatos kötelezettségek terén, amelyek a vállalkozások javát szolgálják.
2024-től a transzferár dokumentáció elkészítésére kötelezett adózók lehetőséget kaptak arra, hogy a dokumentációt meghatalmazott képviselőjük (pl. jogi képviselő, ügyvéd, könyvvizsgáló vagy adótanácsadó) nyújtsa be.
További változás, hogy 2024-től már nem szükséges külön nyilatkozatot benyújtani a helyi transzferár dokumentáció elkészítéséről és a tranzakciók piaci árának megfelelőségéről. E nyilatkozat benyújtásának kötelezettségét a TPR nyilatkozat teljesíti.
LEGFRISSEBB FEJLEMÉNYEK
2019-től kezdődően az adóhatóság jogosulttá vált, hogy az ellenőrzés során átminősítsék vagy akár teljes mértékben figyelmen kívül hagyják a kapcsolt vállalkozások közötti ügyleteket.
Szintén 2019-es fejlemény az alacsony hozzáadott értékű szolgáltatásokra vonatkozó safe harbor szabály bevezetése.
2022 óta az adózók alkalmazhatják a transzferár-korrekciót a szokásos piaci áron történő ügyletek esetében, ha egy meghatározott feltételrendszer teljesül.
2024-től bevezetésre került a pénzügyi tranzakciókra vonatkozó safe harbor szabály is.
Tapasztalataink szerint a lengyel piacon jelenleg tucatnyi különféle transzferár adatbázis érhető el, és ezek száma az utóbbi időben jelentősen megnőtt.
TRENDEK ÉS KULCSTERÜLETEK
A TPR nyilatkozatok 2019-es lengyelországi bevezetése óta az adóhatóság a benyújtott nyilatkozatok alapján kezdte célozni az adózókat transzferár-ellenőrzések céljából, és az ilyen ellenőrzések egyre gyakoribbá váltak.
A fentiek alapján látható, hogy a lengyel-magyar transzferár szabályozás a részletszabályok és a gyakorlati alkalmazás mentén több ponton is eltér. A dokumentációs küszöbértékek, a nyelvi követelmények, a benyújtási határidők, valamint az adóhatóság ellenőrzési gyakorlata jelentős különbségeket mutat, amelyekre a vállalkozásoknak kiemelt figyelmet kell fordítaniuk.
Cikksorozatunk következő részében a cseh szabályozás kerül bemutatásra.
A cikk szerzője Szabó Dávid , az Ecovis Tax Solution munkatársa. Az Ecovis az Adó Online szakmai partnere. További blogbejegyzések: Ecovis Tax Blog. Az összehasonlítás elkészítésében segítségünkre volt Agata Wlekinska (ECOVIS LEGAL POLAND Law & Tax).
Hagyj üzenetet