Személyi jövedelemadó
A társadalmi egyeztetés alatt lévő jogszabálytervezet szerint változhatnak majd a 30 év alatti anyák adómentességének feltételei. Az eredeti, 2026. január 1-jétől alkalmazandó szabály szerint a jogosultság év közben megszűnik akkor, ha az anya a 30. életévét betölti. A tervezet szerint viszont az anya az adóév egészében jogosult lesz az adókedvezményre akkor, ha január 1-jén még nem idősebb 30 évnél.
A javaslat két változást is tartalmaz a kriptoügyletekhez kapcsolódóan. A tervezett módosítások értelmében a kriptoeszköz-szolgáltatók évente egyszer adatot szolgáltatnak majd a magyar adóhatóság részére. Az így gyűjtött információkat a magyar és a külföldi adóhatóságok nemzetközi adatcsere, a CARF rendszer keretében automatikusan megosztják egymással. Az első magyar adatközlés várhatóan 2027 szeptemberében történik majd meg a 2026-os adóév tranzakcióira vonatkozóan. A másik módosítás értelmében pedig a magánszemélyek kriptoügyleteihez kapcsolódó költségek és veszteségek nem csak a felmerülés évét követő két évig lesznek elszámolhatóak, hanem azokat időhatár nélkül figyelembe lehet venni a személyi jövedelemadó kiszámítása során.
Kisvállalati adó
A kisvállalati adó (kiva) hatályos szabályai szerint a pénztár értékének tárgyévi növekménye után adót kell fizetni, feltéve, hogy a pénztár értéke a tárgyévi összes bevétel 5 százalékát, de legalább az 1 millió forintot meghaladja. A javaslat szerint ez az adó nem terheli majd a pénztárban lévő elektronikus pénzeszközök értékét, azaz az elektronikus pénztárcákon található e-pénzeket.
Globális minimumadó
A törvényjavaslat nemcsak technikai pontosításokat tartalmaz, hanem jogi alapot teremt Magyarország csatlakozásához az OECD által kialakított nemzetközi információcsere-rendszerhez.
A javaslat több definíciót érint, például az „egyszerűsített lefedett adó” és az „elismert országonkénti jelentés” fogalmát, amelyek célja az OECD iránymutatásokkal való összhang megteremtése.
Az egyéb módosítások hátterében egy OECD szabályalkotói cél húzódik, miszerint a globális minimumadó szabályok hatékony alkalmazása érdekében az adóhatóságok strukturált formában, automatikusan megoszthassák egymással a multinacionális vállalatcsoportok adózási adatait. Ennek technikai eszköze a GloBE Information Return (GIR), amely egy egységes XML-alapú jelentési formátum, és amelyet az OECD 2023-ban véglegesített. A GIR-t az érintett vállalatcsoportoknak kell benyújtaniuk, az adatokat pedig az aláíró államok egymás között cserélik ki a Multilateral Competent Authority Agreement (MCAA) keretében. Magyarország a szeptember 25-ei kormányhatározat alapján csatlakozott aláíróként az MCAA-hoz, és a jelenlegi törvényjavaslat a hazai implementáció kereteit biztosítja.
Általános forgalmi adó
Az általános forgalmi adó kapcsán a tervezet többsége inkább jogértelmezést, jogalkalmazást segítő pontosítást tartalmaz. Ami kiemelendő, az az áfabevallásban teljesítendő adatszolgáltatáshoz kapcsolódó módosítás. A tervezet alapján ugyanis kötelezővé válik a belföldi összesítő jelentésben a bejövő számlákhoz kapcsolódó részletesebb adatszolgáltatás, mely szerint a befogadott számlában szereplő teljes összeg mellett adómértékenként riportálandó a levonásba helyezett adóalap- és adóösszeg is. Ezt a típusú adatszolgáltatást az idei nyártól önkéntes alapon már teljesíthették az adózók, azonban jövő évtől ez már nem választás kérdése, hanem jogszabályi kötelezettség.
Jövedéki adó
A jövedéki adó vonatkozásában a javaslat néhány eljárásjogi és anyagi jogi kiegészítést és módosítást tartalmaz, például az engedélyek visszavonásával kapcsolatban.
Kiskereskedelmi adó
A gépjármű-üzemanyagot forgalmazókra vonatkozó speciális adómérték alkalmazását kiterjesztik 2026-ra is.
Reklámadó
A reklámadó 0%-os adómértéke a javaslat értelmében meghosszabbításra kerülne 2026. december 31-ig.
Adózás rendje és adóigazgatási rendtartás
Az adózás rendje és az adóeljárás szabályai kapcsán szintén bekerült számos pontosító javaslat, illetve folytatódik az adminisztrációs egyszerűsítést célzó normák körének bővítése is. Néhány javaslat:
Törölhető az adózó adószáma a törvényes képviselő bejelentése elmulasztásának esetén külön felszólítás nélkül is. Ugyanígy, a továbbiakban felszólítás nélkül törölhető az adószám, ha az adózó nem tesz eleget az általános forgalmi adóról teljesítendő összesítő nyilatkozat benyújtására vonatkozó, vagy a havi adó- és járulékbevallási, vagy az általános forgalmi adó bevallási kötelezettségének.
Az adózó az adóhatóság elektronikus ügyintézést biztosító felületén kivonatot kérhet a köztartozásmentes adózói adatbázisban szereplés tényéről.
Bevezetik az ún. automatikus döntéshozatalt az adóügyekben, amennyiben minden szükséges adat rendelkezésre áll.
Az alaptörvény-ellenes, EU jogba ütköző, kúriai döntésnek ellentmondó, adókötelezettséget előíró jogszabályok esetében a jövőben már nem önellenőrzés keretében érvényesíthető az erre vonatkozó adózói igény, hanem az Art. 196-197. §-okhoz hasonlóan kérelem benyújtása útján.
Pontosításra kerül, hogy a visszamenőleges bejelentkezés, regisztráció esetében a bejelentkezés időpontjáig havonta és nem negyedévente kell áfabevallást benyújtania az adózónak.
Pontosításra, kiegészítésre kerülnek a bevallás-gyakorítási kérelem elutasításának esetei is.
Számvitelről szóló törvény
A számviteli törvény tervezett változtatása az eszközök bekerülési értékének, az értékesítés nettó árbevételének és a költségek, ráfordítások értékének szokásos piaci árhoz kapcsolódó utólagos módosításának lehetőségét pontosítja, a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao. törvény) 18. §-ához kapcsolódóan. Új fogalomként jelenik meg a szokásos piaci tartomány kifejezés. A tervezet az említett kategóriák értékének utólagos módosítását a felek megállapodásához köti és a mérlegkészítés időpontjáig teszi lehetővé. A módosítás segíti a számvitel és adózás közötti további harmonizációt.
A törvény tervezett változása tisztázza, hogy amennyiben a szükséges transzferár-módosítást az adózó nem a társasági adóbevallásában kezeli adóalap-növelő vagy -csökkentő tételként, hanem utólagos számviteli elszámolással, akkor a kiigazítás a szokásos piaci tartomány (interkvartilis tartomány) egészére elvégezhető, nem csak annak medián értékére.
Az adó- és egyéb közterhekkel kapcsolatos nemzetközi közigazgatási együttműködés egyes szabályairól szóló törvény
A törvénymódosítás részeként bevezetnék a kriptoeszközökkel, ezen túl pedig a globális minimumadó-szintet biztosító kiegészítő adókkal kapcsolatos adatcsere részletszabályait. Mindezek mellett a törvényjavaslat változásokat fogalmaz meg a pénzügyi számlákra vonatkozó információcsere tartalmát illetően.
Forrás: PwC
Hagyj üzenetet