Nemzeti önbizalomhiányunk

De hogy állnak ezzel a magyar vállalkozók? Egy friss adat szerint a hazai cégvezetők 70%-a semmilyen üzleti, vállalkozói tanulmánnyal nem rendelkezik. A vállalkozókat elemző 2023-as GEM (Global Entrepreneurship Monitor) kutatás szerint Magyarország több témában a lista alján végzett. Rekord alacsony vállalkozói kedv, tudás és önbizalom jellemzi a hazai lakosságot. Az EU-ban az egyik legalacsonyabb a vállalkozói kedvünk (8%), és a kutatásba bevont 46 országból 45. helyen végeztünk abban, hogy a felnőttek úgy érzik, megvan a tudásuk egy vállalkozás indításához, ahogy abban is, hogy jó lehetőségeket érzünk a környezetünkben a vállalkozás indítására. Azaz nincs meg a tudás, az önbizalom és a jövőkép sem, így a vezetői képzésekre nagyobb szükség lenne, mint valaha.

Balogh Petya és csapata, a STRT Holding Nyrt. a magyar vállalkozók szakmai továbbképzésekkel kapcsolatos tapasztalatairól, elvárásairól készített felmérést. Míg az általuk megkérdezett cégvezetők többsége (56%) legalább negyedévente részt vesz valamilyen képzésen, addig 10%-uk egyáltalán nem él ilyen lehetőséggel. A felmérés kitért arra is, hogy ugyanezen vezetők szerint milyen rendszerességgel kellene részt venniük tréningeken: a válaszadók többsége (55%) érzi úgy, hogy legalább havonta egyszer lenne erre szüksége.

Covid után újra személyesen

A vállalkozók leggyakrabban a szakmai szervezetek, a vezetői képzésekre specializálódott cégek és az online platformok kínálatából választanak. „A kutatásból kiderült, hogy az elérhető lehetőségekről legtöbben a közösségi médiából, konferenciákon vagy személyes ajánlásokból tájékozódnak” – ismertette a felmérés eredményeit Balogh-Mázi Mária, a STRT Holding oktatási- és marketingigazgatója. „Tapasztalataink szerint folyamatosan nő az igény a személyes találkozásokra, amit a kutatás is alátámaszt: a Covid után újra a helyszíni, egész napos tréningek a legnépszerűbbek (38,5%), leelőzve az online, saját tempóban elvégezhető kurzusokat (31,1%).”

Kiemelt témák: vezetői készségek és mesterséges intelligencia

A személyes fejlődésben a tanulás az esetek túlnyomó részében (57%) nagyon fontos szerepet játszik, ezért a válaszadók igyekeznek minél több energiát szánni rá, de a vezetők 40%-a nehézségekbe ütközik, amikor a megvalósításra kerülne sor. „A leggyakoribb probléma az időhiány, a vezetők túlnyomó többsége, 76%-a emiatt nem tanul többet, így érthető az is, hogy tízből nyolc vállalkozó életében igen fontos szerepet töltenek be az informális, lazább tanulási módszerek, például a szakmai podcastek és blogok rendszeres követése” – tette hozzá Balogh-Mázi Mária.

A vállalkozók számára jelenleg a legérdekesebb témák a vezetés és menedzsment, a mesterséges intelligencia, a marketing és értékesítés, a pénzügy és a branding.

Hitelesség mindenekelőtt – húzónevektől szeretnek tanulni a cégvezetők

Az eredmények szerint a vállalkozók számára a legfontosabb szempont az oktató hírneve, ezt követi a tananyag minősége és szintén kulcsfontosságú a képzés ára. Éves szinten egyébként a megkérdezettek harmada több mint 250 ezer forintot költ képzésekre, míg egy másik harmada félmillió forintnál is többet.

A közelmúltban elvégzett szakmai továbbképzésekkel kapcsolatban többnyire jó tapasztalataik vannak a válaszadóknak, különösen a felkészült, képzett oktatókat, a tanultak alkalmazhatóságát és a releváns, magas minőségű tananyagot emelték ki. Negatív benyomásuk inkább a kapcsolatépítési lehetőségek mennyiségével és a helyszínválasztással voltak.

„Mi abban hiszünk, hogy a vezetői tanulás a cégek sikerének egyik kulcsa, ezért szeretnénk minél több emberrel megosztani a STRT-nál összpontosuló modern cégépítési tudást. Tavaly 13 tanfolyamon 640 vezetőt képeztünk, idén ezt a számot április végére értük el” – mondta el P. Tóth András, a STRT Akadémia vezetője.

Forrás: STRT Holdin